ptp20140514038 Handel/Dienstleistungen, Unternehmen/Wirtschaft

Drukexpertise made in Germany: dubbel bedrijfsjubileum bij Onlineprinters

30 jaar drukervaring en tien jaar succes in de e-commerce

Neustadt an der Aisch, Duitsland/Amsterdam (ptp038/14.05.2014/14:00) Deze indrukwekkende ontwikkeling had de gediplomeerde letterzetter Erwin Meyer zich drie decennia geleden waarschijnlijk niet kunnen indenken: Toen hij de drukkerij E. Meyer in 1984 oprichtte, leverde zijn onderneming vooral aan klanten uit de regio rond Neustadt an der Aisch in Midden-Franken. Het startkapitaal bedroeg 100.000 D-mark, onderpand was de gezinsauto. Tegenwoordig is de drukkerij Onlineprinters met haar industriële productie toonaangevend in de online verkoop en behoort tot een van de grootste onlinedrukkerijen van Europa. In de Duitse bedrijfsvestiging worden elk jaar meer dan twee miljard stuks drukwerk op ongeveer 100 afdrukapparaten geproduceerd. Op een bedrijfsoppervlakte van ongeveer 40.000 m^2 werken meer dan 500 werknemers op de afdelingen Verkoop en Productie, die meer dan 300.000 klanten in 30 landen van Europa helpen bij hun vragen, drukopdrachten, bestellingen en leveringen. "We zijn erg blij dat we dit bijzondere succesverhaal in 2014 kunnen vieren met twee jubilea: 30 jaar drukkerij E. Meyer en tien jaar "diedruckerei.de", waarmee onze onlinehandel in Duitsland begon", vertelt Walter Meyer, directeur van Onlineprinters GmbH.

Walter Meyer - een van de eerste internetondernemers in de branche

Ook de huidige bedrijfsleider Walter Meyer en zoon van Erwin Meyer, heeft de drukkerijbusiness vanaf het begin geleerd: Hij heeft een opleiding tot offsetdrukker gevolgd. De ondernemer greep tien jaar geleden de kans die het internet als nieuwe afzetmarkt bood en richtte in 2004 als kleine zelfstandige de onlineshop "diedruckerei.de" op, en daarmee maakte hij een succesvolle entree in de internethandel. Het doel: niet meer enkele grote regionale klanten, maar veel kleine internationale klanten via internet. Het succesverhaal van de onlinedrukkerij was geschreven en werd voortgezet met de oprichting van Onlineprinters GmbH in 2008. Tegenwoordig verkoopt de onlinedienstverlener voor drukwerk het digitale drukwerk en offsetdrukproducten via de Nederlandse onlineshop onlineprinters.nl en via 13 andere webshops onder de merken diedruckerei.de en Onlineprinters in zeven talen in West-Europa. Hier kunnen klanten hun drukwerk snel, veilig, gemakkelijk en voordelig online bestellen. De cijfers van de onderneming zijn indrukwekkend: per dag komen er ongeveer 3000 drukopdrachten binnen, in 2013 werden rond één miljoen pakketten in heel Europa verzonden. Het productaanbod op http://www.onlineprinters.nl varieert voor particuliere en zakelijke klanten van flyers tot en met een complete beursstand, van een brochure in een oplage van 1 exemplaar tot en met 100.000 catalogi. Kwalitatief hoogwaardig drukwerk en tevreden klanten zijn sinds 1984 van wezenlijk belang voor de dagelijkse werkzaamheden: "Wij groeien elk jaar zo'n 20 procent, maar ondanks het grote aantal bestellingen behandelen we elke order met dezelfde zorgvuldigheid. Want wij produceren in het eigen bedrijf en onze medewerkers zijn vakmensen - nu én 30 jaar geleden. Wij hebben bijvoorbeeld drukkers, mediavormgevers en drukingenieurs in dienst." Ervaren en goede medewerkers vond ook bedrijfsoprichter Erwin Meyer al erg belangrijk: hij leidde veel leerlingen persoonlijk op.

Groeimotor online drukken

Terwijl veel kleine drukkerijen de afgelopen jaren niet opgewassen waren tegen de extreme prijsdaling en concurrentiedruk, kon Onlineprinters zich staande houden dankzij een innovatieve, internationaal gerichte en duurzame groei- en productiestrategie. Redenen daarvoor zijn investeringen in nieuwe machines met de nieuwste technologie en een sterk IT-ondersteunde geautomatiseerde productie evenals het efficiënte verzameldrukprocedé. Begin 2013 werden de bedrijven, drukkerij en uitgeverij E. Meyer GmbH, en Onlineprinters GmbH juridisch onder het dak van de nieuw opgerichte Onlineprinters Holding GmbH samengebracht. "De dynamiek van de markt verlangt dat wij ons continu verder ontwikkelen, dat we rekening houden met nieuwe eisen van de klant en ook aandacht besteden aan trends", vertelt Meyer. De concurrentie in de onlinehandel zal zich verder toespitsen: "We willen ook in de toekomst op de Europese drukmarkt aan de top blijven en winstgevend groeien", kijkt de directeur optimistisch in de toekomst.

Over Onlineprinters GmbH
Onlineprinters GmbH behoort tot de grootste onlinedrukkerijen van Europa. De Duitse onderneming heeft meer dan 500 werknemers en levert via verschillende onlineshops aan 30 landen in Europa. In de PSO-gecertificeerde productie wordt al het drukwerk vervaardigd in een zeer hoge offsetdrukkwaliteit en in flexibele digitale druk. "Drukopdrachten zelf afhandelen en snelle levering" is de eis van de zakelijke klanten die hun drukwerk, dat varieert van visitekaartjes en briefpapier via flyers, postkaarten en affiches tot en met gelijmde catalogi, geniete brochures en grootformaat reclamesystemen, in de onlineshop bestellen en drukgegevens zelf uploaden. Alle product- en bedrijfsinformatie is te vinden in de onlineshop en in de Mobile Shop van http://www.onlineprinters.nl

Aussender: Onlineprinters GmbH
Ansprechpartner: Patrick Piecha