pts20180706026 Produkte/Innovationen, Kultur/Lifestyle

Digitalt sexgodkännande för Sverige! "I will"-appen gör laglig sex möjligt!

Vienna (pts026/06.07.2018/16:20) Den österrikiska "I will"-appen vill ta bort det gråområdet som finns kring sex och som blev synliggjort tack vare #meToo

Sverige är seriöst och är återigen en pionjär. En ny lag träder i kraft från den 1 juli 2018 för sexuella övergrepp och sex utan medgivande. Detta innebär att båda partnerna måste säga "Ja" för att sexuella akten ska gå att genomföra. Detta låter rätt och riktigt nu i #meToo tider men problemet är det praktiskt svårt att genomföra.

Detta eftersom, det blir svårt för staten att veta om den sexuella akten genomfördes av två villiga parter. En lösning på problemet kommer nu från ett smart mjukvaruteam i Österrike. De har tänkt igenom det hela och utvecklat världens första app som genererar ett lagligt säkert bevisa att man frivillig gått med på att ha sex och som medgivandet är också lagligt bindande, utifall någon part skulle säga något annat efteråt. Vid användning av "I will"-appen genereras ett bevis genom video, röstmemo eller en elektronisk signatur som dokumenterar avtalet och ger båda parter större säkerhet under och särskilt efter att ha haft sex. "Alla har sina mobiler ständigt till hands. Detta gjort det klart för oss att det måste vara en praktisk mobilapp som gör sex till 100% lagligt i Sverige", säger Thomas Ceschka, en av initiativtagarna. Lagringen av samtycke är diskret, på din egen mobiltelefon eller surfplattan och kan, om så önskas, skickas krypterat till partnern. "I will"-appen går nu att laddas ner via "Play Store" (Android) och "App Store" (Apple) och är tillgänglig för alla smartphones.

Information på: http://www.iwilllapp.com/index.php/sv/

Länk till Play Store: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.startitapp.iwilll

Enkel och diskret för användning i "heta" situationer!

Primärt så omfattar den svenska lagen att det nu måste finnas ett tydligt samtycke från båda sexpartnerna innan de har sex. I princip är en muntlig försäkran om samtycke tillräckligt, men om en ett problem skulle uppstå så är det svårt att veta vem av parterna som talar sanning. Medgrundaren Martin Stopfer säger: "Idag med #meToo så har det blivit viktigt med ett gemensamt samtycke till sex och att tvinga någon till sex är olagligt. Sverige går nu ett steg längre och vill att man har ett samtycke till att ha sex innan akten till något som är rättsligt bindande. Därför har vi ställt oss frågan om hur man, så enkelt som möjligt, dokumenterar ett sådant samtycke i ett erotiskt uppvärmt humör. Med mobilen och med vår lättanvända app är det enkelt att efterfölja lagen utan att förstöra erotiken. "Båda parterna har genom den österrikiska "I will"-appen, ingått ett säkert avtal. Det finns inget oroligt uppvaknande och ingen rädsla för de efterföljande rättsliga konsekvenserna efter en het natt.

Dessutom finns följande kategorier att välja mellan "För skoj skull": "Vänskap", "Kärlek" och "Förlovning".

Förutom att godkänna gemensamma sexuella samtycken så har appen ännu fler funktioner och tillåter olika sociala interaktioner med förkonfigurerade bekräftelser såsom "Kärlek", "Vänskap" och en virtuell "Förlovning". Avtalet överförs sedan krypterad till din älskling eller din partner och är därmed lagligt bindande eftersom den andra personen måste bekräftat eller avvisas sitt samtycke. Ett tomt inmatningsfönster kan också användas för att skriva in andra ämnen, inklusive en ansvarsfriskrivning, för ett givet samtycke.

Efter Sverige så kommer fler länder följa efter och använda denna app för sexuellt samtycke!

Utvecklingsteamet kring Thomas Ceschka och Martin Stopfer är övertygad om dess framgång med sexgodkännande-appen och har till och med startat sitt egna företag, "Start it App S.K.C. GmbH" för att lansera den innovativa appen, inte bara i Sverige utan globalt. "Jag är övertygad om att många fler länder kommer att följa efter Sverige och också skapa rättsliga hinder för att möta problematiken som uppstått med #meToo. Vår app är redo och vi säger ja till globalt sex med samtycke ", säger Thomas Ceschka från I Will App Team med ett leende.

Info på: http://www.iwilllapp.com/index.php/sv/

Länk till App Store: Coming Soon